ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
پژوهشگران بسیاری در خصوص زمان پیدایش آیین زرتشتی کوششهای بسیاری نموده اند. زمانهایی میان 2500 تا 4000سال و مکانهایی چون آذربایجان غربی؛ خراسان کنونی؛ آنسوی رودها(بین سیحون و جیحون) و یزد مکانهاییست که در تحقیقات مختلف با شدت و ضعف های کم و زیاد در خصوص پیدایش آیین زرتشتی از انها نامبرده شده است. کتابهای زیادی از محققان گوناگون مانند ........... نوشته شده است.
دریافتن درستی گفته های گوناگون کاری بسیار دشواراست و تنها براساس مواردی دیگر همچون حوادث تاریخی؛ سیر تحول اجتماعی؛ آداب و رسوم اقوام و یافته های باستان شناسی می توان تعیین نمود که کدام یک از گمانه ها و یافته ها به حقیقت می تواند نزدیکتر باشد.
همانطور که می دانیم تمدنها و کانونهای یکجانشینی از زمانهای گذشته دور یا در کنار رودها و جلگه ها بوده است(عامل جغرافیایی) و یا در کنار مسیرها و شاهراههای تجاری. در اطراف ایران زمین دو کانون تمدنی میان رودها(بین النهرین) و انسوها رودها(ماوراءالنهر) به دلیل هر دو عامل گفته شده شکل گرفته است که گویا دیرینگی اولی بر دومی بیشتر اثبات شده است.
درون فلات قاره ایران براساس یافته های زمین شناسی پیش از سه قوم ماد و پارت و پارس سه تمدن سیلک(کاشان)؛ سیستان(زابل) و حسنلو یا چیچست در آذربایجان غربی وجود داشته اند . براساس افسانه ها و داستانها و پاره ای تحقیقات تاریخی اثبات شده توسط یونانیان قوم ماد در هگمتانه و پارس در مرکز ایران زمین ادامه تمدن چیچست آذربایجان( باتاثیرگیری از تمدانهای برخاسته از تمدن میان رودها مانند عیلام و بابل) می باشند. قوم پارت هم درادامه کوچ تمدن سیلک از کاشان به زابل و از انجا به خراسان شمالی و مواجه انها با اقوام مهاجم انسوهای رودها به خصوص ترکان؛ در نواحی خراسان شمالی؛ گرگان و دامغان شکل گرفته اند. نوع دیگری از تحقیقات که می تواند روشنگر و تایید کننده سیر رخداد های تاریخی باشد تغییرات گفتاری؛ تولد لغات و سیر معنایی افسانه های اقوام و ملل ایران زمین می باشد. به طور نمونه سیر شکل گیر خطوط و زبانهای گوناگون مانند سانسکریت؛ پهلوی؛ ارامی؛ دری وعبری؛ عربی؛ ترکی .. و همچنین الفباهایی مانند میخی؛ مقدس؛ فنیقی؛ عربی؛ عبری و... می تواند بسیاری از ابهامات را برطرف کند که متاسفانه تخصص و پژوهشهای عمیقی را می طلبد که از عهده ما فعلا خارج است.
اما خوشبختانه برای فارسی زبانان یک مرجع بسیار جامع؛ کامل و منطقی از لحاظ سیر حوادث تاریخی وجود دارد که می تواند بسیاری از ابهامات را روشن نماید.
آیا فردوسی به صرف اینکه دهقان زاده ای ازمردمان شرق کشور بود فقط تاریخ شرق فلات قاره را ذکر کرده است؟
آیا فردوسی به دلیل فیلسوف نبودن و روحانی نبودن آیین و رسوم مردمان را همانطور که می فهمیده در شاهنامه ذکر کرده است یا نه مردم در افسانه ها و داستانهای فردوسی همانطور که ذکر کرده با آیین زرتشت تفاوت داشته اند؟
ایا تمام داستانهای شاهنامه براساس تاریخ رخدادهای آنهاست یا نه براساس شنیده ها و گفته هاست و ارزش توالی تاریخی ندارد؟