ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
قرآن کریم، محور کرامت انسان را تقوا می داند و اعلام می دارد که چیزی جز تقوا، مایة کرامت نیست؛ «یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و... ان اکرمکم عندالله اتقیکم»؛10یعنی ای مردم! ما شما را مذکر و مؤنت آفریدیم و شرط کرامت و بزرگواری شما را تقوا قرار دادیم.
مرد و زن بودن، ارتباطی با کرامت ندارد. نه مرد بودن شرط کرامت است و نه زن بودن مانع آن است؛ چون کرامت، صفت روح است و روح انسان، نه مؤنث است و نه مذکر. نر و ماده بودن، صفت جسم است. روح انسان، مجرد است و همة فضایل اخلاقی، به روح آدمی برمی گردد. بنابراین، نه مرد بودن، مایة فخر است و نه زن بودن، مانع کرامت است؛ بلکه مدار کرامت نزد خدای سبحان، همانا تقواست. از این رو در قرآن کریم آمده است: «ان اکرمکم عندالله اتقیکم».
این آیه، معیار کرامت انسان را در تقوا منحصر کرده است و جز تقوا، هر معیار دیگری را (اعم از ثروت، زیبایی، نژاد، قبیله، جنسیت، رنگ پوست، علم، سابقة علمی، اجتماعی و سیاسی و...) نفی می کند.11
1. لیل، آیة 5-7.
2. برگرفته از ترجمة قرآن براساس تفسیر المیزان، سیدمحمدرضا صفوی.
3. لیل، آیه 8-10.
4. تقریرات درس تفسیر، سورة یونس، آیة 88.
5. شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص69.
6. همان گونه که در قانون سوم نیوتن آمده، هر عملی، عکس العملی دارد که از نظر نیرو، معادل یکدیگرند؛ یعنی اگر شما به دیواری مشت بزنید، همان گونه که دیوار مورد فشار قرار می گیرد، به همان میزان از جانب دیوار، فشاری به دست شما وارد می شود و هر چه شدت مشت زدن بیشتر باشد، عکس العمل دیوار نیز شدیدتر است؛ به گونه ای که امکان زخم شدن و حتی شکسته شدن دست شما وجود دارد.
7. نساء، آیة 103.
8. نماز و نمازگزاران، ص12.
9. وسائل الشیعه، ج 4، ص 161.
10. حجرات، آیة 13.
11. آیت الله جوادی آملی، کرامت در قرآن، ص47-48.